سکونتگاه مرتب و منظم

 در این مطلب میخوام راهکارهایی که برای یک سکونتگاه منظم و مرتب رو در جاهای مختلف دیدم، در یک جا بنویسم، این راهکارها رو به دو قسمت خانه مرتب و منظم و اتاق خواب مرتب تقیم میکنم (به عنوان یک ادم مجرد هنوز بقیه بخش های خونه رو زیاد کار ندارم :) )

راهکارهایی برای داشتن خانه مرتب
۱. کنار گذاشتن وسایل و لوازم اضافی
اصل اول این است که ما باید همیشه و همه‌جا سعی کنیم که بی‌نظمی و به‌هم‌ریختگی‌های اطرافمان را مرتب کنیم. اگر کمی در اینترنت جست‌وجو کنیم متوجه می‌شویم طبق تحقیقات، بی‌نظمی محیطی رابطه مستقیمی با کمبود خلاقیت، کاهش عملکرد و حتی ناامیدی دارد. خودمان هم تجربه کرده‌ایم که اگر در محیطی باشیم که فقط وسایلی که واقعاً می‌خواهیم و به آن‌ها نیاز داریم در اطرافمان باشد، آرامش بیشتری داریم و این موضوع نه فقط در خانه، بلکه در محیط کار هم صدق می‌کند.
پس اگر می‌خواهیم خانه مرتب و منظمی داشته باشیم، قبل از انجام هر کاری باید تصمیم بگیریم که کدام وسایل و لوازم را نگه داریم و لوازم اضافی را یا دور بیندازیم و کنار بگذاریم یا اگر هنوز قابل‌استفاده هستند، به دیگران اهدا کنیم.
۲. برنامه ریختن
هیچ خانه‌ای تصادفی مرتب و منظم نیست. ما باید یک برنامه همیشگی برای مرتب کردن خانه داشته باشیم. این برنامه صرفاً مرتبط با خانه نیست و ما می‌توانیم برای هر بخش از زندگیمان از جمله محیط کار و حرفه‌ای، مدیریت خانه، نظافت و … برنامه داشته باشیم، و به این ترتیب زندگی منظم‌تری داشته باشیم.
برای مرتب کردن خانه، ابتدا باید لیستی از کارهای موجود تهیه کرده و هر کدام از اعضای خانواده را موظف به انجام آن‌ها کنیم. فراموش نکنیم که برای هر کدام از کارها زمان‌بندی در نظر بگیریم، و آن‌ها را بر اساس سن و علایق اعضای خانواده تقسیم کنیم. جایزه برای کودکان همیشه هیجان‌انگیز است. اگر می‌خواهیم فقط خودمان خانه را مرتب کنیم، کارها را بر اساس روز و اولویت‌هایی که داریم، دسته‌بندی کنیم. هر وقت که کاری را انجام دادیم، کمی استراحت کنیم و حتی به خودمان جایزه بدهیم.
انجام دادن پشت سر هم کارها بدون هیچ استراحتی، سریعاً باعث تمام شدن انرژی ما می‌شود و دیگر هیچ علاقه و تمایلی برای ادامه کارها نداریم. داشتن یک برنامه منظم باعث می‌شود که همیشه حواسمان جمع باشد و لیست کاملی از کارهای موردنیاز داشته باشیم. اگر هم زمانی فراموش کردیم که کار بعدی چیست، می‌توانیم لیست را نگاه کنیم و بر اساس برنامه پیش رویم.
۳. خودداری از خریدهای غیرضروری
وقتی که خانه مرتب و تمیزی داریم، یکی از چالش‌هایی که با آن رو به رو می‌شویم، آوردن لوازم و وسایل بیشتر به داخل خانه است. قبل از خرید چیزهای جدید برای خانه، بیشتر فکر کنیم و تصمیم بگیریم که آیا واقعاً به این خرید جدید احتیاج داریم یا می‌توانیم بدون آن هم به زندگیمان ادامه دهیم.
نکته مهمهر وقت که قصد داریم وسیله جدیدی بخریم، این سؤال‌ها را از خودمان بپرسیم: آیا واقعاً به آن احتیاج دارم؟ آیا این وسیله را فقط چون تخفیف خوبی خورده است می‌خرم؟ آیا بعداً هم به آن احتیاج پیدا خواهم کرد؟ آیا بقیه فکر می‌کنند زشت است اگر فقط بگویم «نه، متشکرم.»؟
۴. بیشترین استفاده از فناوری
شاید خیلی از مواقع بی‌نظمی‌هایی که در خانه ما وجود دارد نتیجه تلاش‌هایمان برای رفع بی‌نظمی‌های دیگر باشد! مثلاً نامه‌ها و قبض‌هایی که روی پیشخوان آشپزخانه می‌گذاریم یا تکه کاغذهایی که به عنوان یادداشت و یادآور به یخچال زده‌ایم. ما می‌توانیم با استفاده از فناوری، بخش زیادی از این موارد را حذف یا مرتب کنیم.
در حال حاضر، برنامه‌های هوشمند زیادی وجود دارند که اکثر آن‌ها هم رایگان است و به ما در مطلع ماندن از اتفاقات و برنامه‌های روزانه زندگیمان کمک می‌کنند. خیلی از این برنامه‌ها مثل Google Calendars یا Keep، قابلیت به اشتراک‌گذاری گروهی را هم دارند و برنامه‌های دیگری هم مثل Wunderlist، تمرکز بیشتری روی لیست‌ها گذاشته‌اند. با این حال، بهتر است که خودمان هم به دنبال برنامه ایده‌آلی که در ذهن داریم بگردیم و آن‌ را با اعضای خانواده به اشتراک بگذاریم.
۵. دست به کار شویم!
فرقی نمی‌کند که چقدر درباره مزایای یک خانه مرتب بخوانیم و چقدر از آخرین ترفندها باخبر شویم. هیچ‌چیز جای کار کردن را نمی‌گیرد! هر چه زودتر دست به کار شده و وارد عمل شویم. از کوچک‌ترین فرصت هم برای مرتب کردن بخشی از خانه استفاده کنیم و فراموش نکنیم که داشتن برنامه، بسیار مؤثر است. خواندن درباره روش‌های سریع و مؤثر برای داشتن یک خانه مرتب می‌تواند مفید باشد، اما باید آن‌ها را به مرحله‌ی عمل برسانیم تا از میزان کارایی آن‌ها هم باخبر شویم.
اتاق خواب مرتب
هر روزمان در اتاق‌خواب شروع و تمام می‌شود بنابراین تمیز نگه‌داشتن آن حالمان را خوب می‌کند. کشوهای نامنظم، کمد نامرتب و لباس‌های ریخته شده روی زمین، هیچ‌کس دوست ندارد با دیدن این صحنه از خواب بیدار شود اما چه اتاقمان کوچک باشد چه بزرگ با کمی برنامه‌ریزی می‌توانیم اتاقی مرتب داشته باشیم.
سیستمی برای آویزان کردن لباس‌هایمان در نظر بگیریم. همه شلوارها را در یک سمت کمد قرار دهیم، پیرهن‌های یقه دار را در سمت دیگر. همچنین می‌توانیم بر اساس طول، موقعیت یا فصل نیز لباس‌ها را مرتب کنیم. علاوه بر این یادمان باشد که برای هر لباسی، آویز مناسب داشته باشیم.
پس از مرتب کردن بر اساس نوع، نوبت رنگ است. طیف رنگی مختلف را کنار هم بگذاریم با این روش راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانیم لباس‌های هر روزمان را انتخاب و ست کنیم.
بافت ها و تی‌شرت‌ها، لباس‌هایی هستند که نمی‌توانیم آن‌ها را آویزان کنیم چون تغییر شکل و اندازه می‌دهند برای همین باید آن‌ها را تا کرده و در کشو بگذاریم. می‌توانیم از جداکننده‌ها برای اختصاص هر قسمت استفاده کنیم تا جوراب‌ها، کمربندها و … در یک کشو به‌راحتی قابل دسترس باشند.
فضای زیر تخت بهترین جایی است که می‌توانیم لباس‌های فصل‌های دیگر و کفش‌هایمان را نگه داریم. فقط حتماً پیش از قرار دادنشان زیر تخت را تمیز کنیم و مطمئن شویم که خشک و بدون گردوخاک است. نیازی نیست که کفش‌هایمان را در اتاق‌خواب کنار بقیه لباس‌ها بگذاریم. اگر فضای مناسب دیگری در آپارتمانمان داریم کفش‌ها را به آنجا انتقال دهیم.
اگر قصد خرید میزهای کنار تخت را داریم حواسمان باشد که حتماً دو کشو داشته باشند تا بتوانیم وسایل کوچکمان را در آن‌ها بریزیم. همچنین این فضا را محدود به قراردادن دو شی مانند چراغ‌خواب یا ساعت کنیم تا تمیزتر به نظر برسد.ق
وسایل غیرضروری را از اتاق‌خواب بیرون ببریم؛ هرچه اتاقمان کوچک‌تر باشد زودتر به‌هم‌ریخته می‌شود. هر هفته اتاقمان را بررسی کنیم تا رسیدهای تاریخ گذشته، تگ لباس‌ها و جعبه‌های دستمال کاغذی را جمع کرده و دور بریزیم.
همه آنچه در اتاق‌خواب نیاز داریم یک تخت و فضایی برای وسایل موردنیازمان است. سعی کنیم برای هر چیزی فضای بخصوصی در کمد در نظر بگیریم تا همیشه اتاقی مرتب داشته باشیم.






گردآوری مطالب : کاوه رضائی شیراز

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

سکوت غیرت نواب صفوی در برابر مرگ دکتر زهرا بنی‌یعقوب

مسیرهای منطقه سنگ نوردی فشند

روز جهانی زنان و دختران در علم گرامی باد